Beloning
Als je voor het eerst wordt benaderd door een stemzoeker, zul je je misschien afvragen hoeveel je voor je inspreeksessie kunt vragen. Wat zijn gangbare tarieven?
Stemmenweb bemiddelt niet in die onderhandelingen, maar omdat de vraag vaak gesteld wordt, staan onderaan deze pagina toch enkele richtlijnen, gebaseerd op de tarieven van enkele Stemmenwebbers. Je hoeft je daar natuurlijk helemaal niet aan te houden.
De te hanteren tarieven hangen af van verschillende factoren:
- De hoeveelheid werk:
Voor een klus van een half uurtje kun je een relatief hoger uurloon vragen dan voor een klus van 3 dagen. Als de opdrachtgever een schatting doet van de totale tekstlengte, moet je voor de opnametijd rekening houden met een veelvoud hiervan. Het mooi inspreken van een tekst van een half uur duurt algauw minimaal 2 uur, uiteraard afhankelijk van je eigen capaciteiten en van de wensen van de opdrachtgever. De opname van een commercial van 20 seconden duurt misschien wel langer dan een uur, omdat elke letter perfect moet zijn.
- De te verwachten opbrengst:
Als het een landelijke commercial is of als de productie rechtstreeks geld gaat opleveren, kun je meer beloning vragen dan voor een promotiespotje van een 'arm' radiostation bijvoorbeeld.
- Wat je zelf een redelijk bedrag vindt:
Als je zelf de producent zou zijn, hoeveel zou je er dan voor willen betalen? Je kunt beter niet te hoog inzetten (i.v.m. een mogelijk vervolg). Maar ja, te laag is ook niet goed, want de volgende keer kun je niet opeens het dubbele uurtarief vragen.
- Bekendheid en ervaring:
Bekende populaire stemmen worden veel gevraagd en dat vindt zijn weerslag in een hoger tarief. Dat is niet zo gek, want een topspreker heeft minder tijd nodig dan een beginner en dat scheelt dure studiotijd.
Andere dingen om aan te denken:
- Reiskosten:
Denk eraan om apart reiskostenvergoeding te vragen of reken de te verwachten reiskosten in elk geval mee bij je tariefafspraak.
- Gebruikstermijn:
Voor commercials is het verstandig om ook af te spreken voor welke periode je bijdrage mag worden gebruikt, want sommige reclamespotjes worden vele jaren gebruikt terwijl de spreker er niets extra's voor krijgt.
- Betaalwijze:
Over de wijze van betalen kun je bij de belastingdienst informeren. Daar kunnen ze je vertellen hoe je op een legale manier de betaling kunt regelen en hoeveel loonbelasting daar dan over berekend wordt. Dat kan een behoorlijk percentage zijn, waarmee je bij het vaststellen van een uurtarief natuurlijk rekening moet houden. Er zijn ook betalingsbureaus die de formaliteiten van je kunnen overnemen.
Richtlijnen
Wie bovenstaand verhaal goed gelezen heeft, begrijpt dat onderstaande bedragen slechts zeer globale richtlijnen zijn. De bedragen zijn in euro's, exclusief btw, exclusief reiskosten.
beginner
gevorderde
professional
Radiocommercial lokaal regionaal landelijk |
30 65 120 |
45 125 300 |
60 250 600 |
Tv-commercial lokaal regionaal landelijk |
45 110 200 |
75 150 350 |
150 300 700 |
Winkelreclamespot kleine winkel winkelketen |
30 125 |
40 175 |
75 250 |
AV productie 0-5 min 5-10 min 10-15 min 15-30 min 30-60 min |
70 130 180 240 300 |
175 200 250 320 400 |
350 400 450 550 800 |
Nasynchronisatie per dagdeel |
120 |
160 |
250 |